Løping – moderne meditasjon

Happy woman runner joyful with arms raised outstretched smiling and ecstatic happiness with eyes closed. Fitness and exercise meditation in summer mountains nature outdoors, freedom concept.

Buddhisme er anerkjent for å være et ganske pragmatisk livssyn, så at filosofien passer godt inn i våre moderne liv er ikke særlig overraskende. Vi hører om meditasjon og yoga-teknikker som innflytelse for utallige kunstnere, musikere og forfattere. Disse ideene satt ut i praksis dukker stadig opp som «hemmeligheten» bak å bli bedre i det man driver med, enten det er å male portretter eller løpe.

Fottøy etter behov og kultur

Løping har allerede en tradisjon innen buddhismen. Som du kan lese om i artikkelen er det en noe ekstrem form løping som må til før man kan anses å være opplyst, og løpingen i seg selv er mer et middel enn et mål for denne typen meditasjon. Men selv om kun å løpe best mulig er målet, er det ikke til å slippe unna at med riktig teknikk trenger ikke åndelig og fysisk helse å være to separate valg. Og i motsetning til munkene, som løper i stråsko, kan vi vanlige dødelige gjerne bruke Nike sko uten å føle oss som juksemakere.

Pust inn, pust ut

Runner breathing heavily while taking a break from his morning exercise with his earphones in

Er du ute på din første løpetur på en stund, merker du kanskje fort at du blir andpusten eller at du ikke puster dypt nok og ender opp med sting. I buddhistisk praksis er meditasjon en måte å kontrollere alle forstyrrende tanker på. Fokuset på nået og de forskjellige kroppsbevegelsene i buddhistiske tekster gjør at du ender opp med å fokusere bedre på løpinga. Dermed vil du løpe helt naturlig og avslappet, slik at føttene ikke kjenner som mursteiner etter kort tid, men som en forlengelse av kroppen. Dette fungerer best om du har et par gode løpesko som er tilpasset terrenget i, slik at verken smerter, instabilitet eller gnagsår forstyrrer meditasjonen.

Begynn rolig og i rett rytme

Til å begynne med er det nok å tenke over hvor ofte man puster, som med vanlig meditasjon. Fokuser på hvert skritt, hver muskel, til fokuset fyller opp hele konsentrasjonen. Fortsett med å gå dypere og dypere i fokuset til du har kontroll over luften som går inn nesa og ut munnen. Finn en rytme som passer for deg, og mens du strever med å holde fokus og føle at du kommer inn i en rytme – plutselig er du framme.

Add a Comment

mts_point_pro